Tuesday, December 9, 2014

IBU...SABARLAH KERANA SETIAP UJIAN ADA HIKMAHNYA!

IBU USAH BERSEDIH....

Hidup kita semuanya sementara.Dilahirkan kedunia hanya untuk diuji siapakah yang lebih baik ketaatan dan ketaqwaanya kepada Allah sang pencipta.
IBU...
Engkau beruntung masih punya ayah(suami)sebagai peneman dan peghibur dikala sunyi dan berduka.Engkau juga beruntung kerana dianugerahkan anak-anak yang ramai,walaupun mereka berjauhan darimu.
Walau berjauhan anak-anak tetap balik menjengukmu dan ayah.Hilang segala duka lara,gundah gulana yang berkunjung dihatimu.
IBU...
Engkau masih bisa tersenyum lebar bila putera dan puterimu pulang dengan hadiah walaupun tak seberapa harganya.Engkau sambut dengan penuh rasa hormat dan kasih sayang.
IBU...
Aku tahu disaat ini dipenghujung usiamu engkau pasti mahu semua anak-anak berada disekelilingmu.Boleh sama-sama bergelak tawa,boleh sama-sama menjamah makanan yang engkau selalu masak untuk kami.Mampu keluar jalan-jalan bersama walaupun kakimu tak sekuat dan segagah dulu.
IBU...
Sesungguhnya engkau beruntung memiliki segala-galanya.Sebagai anakmu aku cemburu denganmu.Engkau telah dianugerakan Allah segala-galanya.
Engkau punya suami yang amat baik kepadamu,penyayang,penyabar,rajin dan yang paling penting dia kuat beribadat.Punya ilmu yang tinggi disegani kawan dan lawan.
Tapi ibu semua itu tidak ada padaku anakmu.Aku tak punya anak sepertimu untuk ku belai mereka.Aku tak punya siapa-siapa melainkan seorang suami yang dianugerahkan Allah sebagai peneman hidupku.
Kadang-kadang ketika pulang bercuti aku am at cemburu melihat kakak dan adik-adik yang punya anak.
IBU...
Sebenarnya aku tak kisah semua itu sekarang kerana aku tahu setiap manusia telah ditentukan segala-galanya oleh sang pencipta.Dia maha tahu apa yang ditentukan keatas setiap makhluk ciptaanya.
Sekarang apa yang aku amat sedih bila engkau selalu mengadu bahawa engkau amat sunyi.Sunyi walaupun ayah masih setia disisimu.Bersabarlah ibu .
IBU...
Aku tahu ibu sunyi kerana beberapa sebab.Sebab yang paling kuat kerana sihir yang masih menghantui keluarga kita.Ibu sering meluahkan rasa takut yang amat sangat ketika ayah ke masjid.
Bersabarlah ibu akan tiba masanya.Sama-sama kita panjatkan doa moga pertolongan Allah semakin dekat dengan kita. Sesungguhnya Dia maha mendengar setiap rintihan hambaNya yang terinaya.
IBU....
Aku sering panjatkan doa moga Allah beri kita ketabahan dan kesabaran sebagaimana sabarnya Nabi Ayyub.Moga Allah keluarkan kita dari ujian ini sebagaimana Allah keluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun.
IBU...
Sabarlah...Allah pasti bersama orang yang sabar.Panjatkan doa disetiap kali sujud"ya Allah jangan biar aku takut melainkan kepadaMu".
IBU.....SABARLAH!




No comments:

Post a Comment